הקניית ידע תזונתי

ישנה מודעות גוברת לחשיבות התזונה בחיי היומיום שלנו. האוכלוסייה הכללית מודעת יותר מאי פעם לצורך לשמור על תזונה ואורח חיים בריא. עם זאת, בעוד שרוב האנשים עשויים להיות מודעים לחשיבותה של תזונה בריאה, ייתכן שהם לא מודעים כיצד להשיג ולתחזק אותה. זה יכול להוביל לכך שאנשים רבים עוקבים באופן עיוור אחר דיאטות אופנתיות שלרוב אינן מועילות אך עלולות גם להיות מזיקות ולהוביל למצבים בלתי הפיכים לדוגמא פגיעה במטבוליזם.

תזונה בריאה היא חלק חשוב בניהול אורח חיים בריא, בעת הפגישות והשיחות איתי אני מעניקה ללקוחות שלי ידע מקצועי, ומנסה לסגל ללקוחות שלי אורח חיים בריא כדי שיוכלו לשמר את התוצאות לאורח כל החיים.

הכרת אבות המזון והשפעתם על הגוף

אבות המזון הן חמש קבוצות של רכיבי מזון הכרחיים לתפקודו התקין של האדם. תזונה בריאה כוללת שילוב מאוזן של כל אדם מאבות המזון.

קבוצת הפחמימות

פחמימות הן סוג של מזון שבני אדם צורכים על מנת לספק אנרגיה. הם מורכבים מאטומי פחמן, מימן וחמצן. פחמימות מורכבות משלושה מרכיבים עיקריים: חד-סוכרים, דו-סוכרים ופולי-סוכרים. חד סוכרים הם הפחמימות הפשוטות ביותר וכוללים גלוקוז או פרוקטוז. דו-סוכרים מורכבים משתי מולקולות חד-סוכרים המחוברות יחד ליצירת מולקולה אחת הנקראת סוכרוז (סוכר שולחן). פוליסכריד הוא שרשרת ארוכה של מולקולות סוכר שניתן למצוא בדפנות תאי צמחים או בדפנות תאי בעלי חיים ליצירת סיבי תאית.

פחמימות נמצאות בפריטי מזון רבים כמו לחם, פסטה, אורז, דגנים, פירות, ירקות וחלב. פחמימות מתפרקות למולקולות גלוקוז במהלך תהליך העיכול. לאחר מכן ניתן להמיר את מולקולות הגלוקוז לאנרגיה או לאחסן אותן לשימוש עתידי.

קבוצת השומנים

שומנים הם סוג של שומנים שמסיסים בממיסים אורגניים, אך לא במים.

חומצות שומן הן קבוצה של מולקולות שיש להן מספר זוגי של אטומי פחמן ואטומי מימן הקשורים אליהן. ניתן לסווג אותן כחומצות שומן רוויות או בלתי רוויות בהתאם למספר הקשרים בין אטומי פחמן ומימן.

השומנים שאנו אוכלים מורכבים בעיקר מטריגליצרידים, המורכבים משלוש חומצות שומן המחוברות למולקולת גליצרול. שומנים המצויים במזונות מן החי כמו בשר, מוצרי חלב וביצים מכילים בעיקר חומצות שומן רוויות בעוד שמנים מהצומח מכילים בעיקר חומצות שומן בלתי רוויות.

קבוצת החלבונים

חלבונים מורכבים מחומצות אמינו, שהן אבני הבניין הבסיסיות של חלבונים. ניתן למצוא אותם בגופנו ובמזון שאנו אוכלים. חלבונים חשובים מסיבות רבות כולל אספקת אנרגיה, שמירה על תאים ותמיכה במערכות החיסון. לחלבונים יש תפקיד חשוב בחיי היומיום שלנו. הגוף שלנו זקוק לחלבונים כדי לתפקד כראוי ויש להם גם תפקיד משמעותי במזון, קוסמטיקה ותרופות.

קבוצת הויטמינים

ויטמינים הם תרכובות אורגניות המכילות רכיבי תזונה חיוניים הדרושים לצמיחה תקינה ולתחזוקה של החיים. ויטמינים חיוניים לשמירה על אורח חיים בריא. הם נחוצים לתפקוד תקין של הגוף. ויטמינים מגיעים בצורות שונות, כגון טבליות או כמוסות. הצורות הנפוצות ביותר של ויטמינים שאנשים נוטלים היא באמצעות מולטי ויטמינים מכיוון שהם מכילים יותר מוויטמין אחד.

קבוצת המינרלים

מינרלים הם אבני הבניין החיוניות של החיים. ניתן למצוא אותם במגוון רחב של מזונות והם חשובים לתפקוד תקין של גופנו.

למינרלים יש גם תפקידים שונים בגופנו, כמו עזרה בשמירה על איזון אלקטרוליטים, ויסות לחץ הדם והיותם חשובים לבריאות העצם.

מינרלים נמצאים נמצאים במזונות רבים שאנו נוהגים לאכול והם מספקים חומרים מזינים חשובים כגון סידן, מגנזיום, ברזל ואבץ.

נלמד כיצד לקרוא תוויות מזון

תוויות מזון מציגות את הערך התזונתי של פריט מזון. חשוב לקרוא את תווית המזון בצורה מקצועית מאחר שהוא מהווה אינדיקטור של המרכיבים ואופן עיבודם, קריאת תוויות מזון חשובה כדי לשמור על בריאותך. תווית המזון נועדה לסייע לצרכנים לבצע בחירות מזון מושכלות. הוא מפרט את מספר הקלוריות למנה ואת אחוז הערכים היומיים עבור כל רכיב תזונתי. בחלק זה יש גם רשימת מרכיבים ורשימת אלרגנים. חובה להציג את תווית המזון על מזון ארוז הנמכר בארץ כדי לעזור לצרכנים לקבל החלטות מושכלות לגבי התזונה שלהם.

נלמד כיצד לקבל החלטות נכונות לחיים בריאים יותר

התזונה הנכונה היא בחירה אישית וזו שעלולה להיות קשה לבצע. המורכבות של הבחירות התזונתיות עלולה לגרום לבלבול וגם לתסכול. יחד נלמד להבין מה הגוף שלך צריך, להבין כיצד אוכל עובד בגוף שלך, להקשיב לגוף שלך לאחר ארוחה, נגלה כיצד מזונות שונים משפיעים עליך לטובה או לרעה ונפעל בהתאם, נחקור אילו מזונות טובים עבורך, נלמד להינות מארוחות מאוזנות וטעימים.

שאלות / תשובות בנושא הקניית ידע תזונתי

בעת פגישות הדיאטה, סוניה הולצר דיאטנית קלינית מעניקה ללקוחות ידע מקצועי, ומנסה לסגל ללקוחות שלה אורח חיים בריא כדי שיוכלו לשמר את התוצאות לאורח כל החיים.
אבות המזון הן חמש קבוצות של רכיבי מזון הכרחיים לתפקודו התקין של האדם. קבוצות אבות המזון הן: קבוצת הפחמימות, השומנים, החלבונית, הויטמינים והמינרלים.
יחד נלמד להבין מה הגוף שלך צריך, להבין כיצד אוכל עובד בגוף שלך, להקשיב לגוף שלך לאחר ארוחה, נגלה כיצד מזונות שונים משפיעים עליך לטובה או לרעה ונפעל בהתאם, נחקור אילו מזונות טובים עבורך, נלמד להינות מארוחות מאוזנות וטעימים.
תוכן עניינים