אבחון טרום סוכרת

טרום סוכרת היא מצב שלפני הופעת סוכרת מסוג 2. זהו שלב קריטי שבו רמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל אך עדיין לא מספיק גבוהות כדי להיות מסווגות כסוכרת. אם אינה מנוהלת, טרום סוכרת יכולה להתקדם לסוכרת מסוג 2. עם זאת, עם גילוי מוקדם ושינויים באורח החיים, ניתן להפוך את הטרום סוכרת ולהוריד את הסיכון לפתח סוכרת.

חשיבות האבחון טרום סוכרת

אבחון מוקדם של טרום סוכרת חיוני מכמה סיבות:

  1. מניעה של סוכרת סוג 2: זיהוי טרום סוכרת מאפשר לאנשים לנקוט בצעדים יזומים כדי למנוע התפתחות של סוכרת סוג 2.
  2. הפחתת סיכונים בריאותיים: טרום סוכרת קשורה לסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. ניהול טרום סוכרת יכול להוריד סיכונים אלו.
  3. שינויים באורח החיים: אבחון של טרום סוכרת מספק הזדמנות לבצע שינויים חיוביים באורח החיים, כגון שיפור התזונה והגברת הפעילות הגופנית, מה שיכול להוביל לבריאות כללית טובה יותר.

כיצד מאבחנים טרום סוכרת?

האבחנה של טרום סוכרת כוללת בדרך כלל אחת מבדיקות הדם הבאות:

  1. בדיקת סוכר בדם בצום (FBS): בדיקה זו מודדת את רמת הסוכר בדם לאחר צום בן לילה. רמת סוכר בצום בין 100 ל-125 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל) מעידה בדרך כלל על טרום סוכרת.
  2. בדיקת סבילות לגלוקוז דרך הפה (OGTT): עבור בדיקה זו, תצום בן לילה, ולאחר מכן תשתה תמיסה מתוקה. רמות הסוכר בדם נמדדות במרווחים במהלך השעתיים הבאות. רמת סוכר בדם של שעתיים של 140 עד 199 מ"ג/ד"ל מצביעה על טרום סוכרת.
  3. בדיקת המוגלובין A1c: בדיקה זו מודדת את רמת הסוכר הממוצעת בדם במהלך החודשיים-שלושה האחרונים. רמת A1c בין 5.7% ל-6.4% מעידה על טרום סוכרת.

בדיקה ביתית לסוכר

מה לעשות אם אתם מאובחנים עם טרום סוכרת?

קבלת אבחנה של טרום סוכרת לא אומר שאתה מיועד לפתח סוכרת. זו הזדמנות לקחת שליטה על הבריאות שלך ולבצע שינויים חיוביים:

  1. שינויים באורח החיים: אבן היסוד בניהול טרום סוכרת היא ביצוע שינויים באורח חיים בריא. זה כולל אימוץ תזונה מאוזנת, הגברת הפעילות הגופנית ושמירה על משקל תקין.
  2. ניטור קבוע: בדיקות וניטור קבועים של רמות הסוכר בדם חיוניים. זה מאפשר לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לעקוב אחר ההתקדמות שלך ולבצע התאמות נדרשות לתוכנית הטיפול שלך.
  3. תרופות: במקרים מסוימים, ספקי שירותי בריאות עשויים לרשום תרופות כדי לסייע בניהול רמות הסוכר בדם. החלטה זו מבוססת על גורמים אינדיבידואליים ויש לדון בה עם צוות הבריאות שלך.
  4. חינוך ותמיכה: דיאטנית קלינית המתמחה במצבי טרום סוכרת יכולה לספק לך ליווי, הדרכה וייעוץ מקצועי ובמקרים רבים גם להצליח למנוע טיפול תרופתי של אינסולין.

סיפור מקרה: התגברות על טרום סוכרת עם סוניה הולצר, דיאטנית קלינית

הכירו את שרה, שכמו רבים, קיבלה אבחנה מדאיגה של טרום סוכרת במהלך בדיקת בריאות שגרתית. מול המציאות של מצבה הבריאותי, שרה החליטה שהיא רוצה לתת צאנס אחרון לעצמה ולפני שהיא מתחילה לקחת אינסולין היא תעשה שינוי באורח החיים, בהמלצת הרופא המטפל שרה חיפשה דיאטנית קלינית שמתמחה במקרים של טרום סוכרת וכך הכרתי אותה.

ההתנהגות התזונתית של שרה לפני פנייה לדיאטנית

שרה תמיד הייתה אשת מקצוע עסוקה, ולעתים קרובות מלהטטת בעבודה תובענית ואחריות משפחתית. בעיצומה של השגרה הסואנת שלה, היא מצאה נחמה בארוחות מהירות ונוחות. ארוחות צהריים של הזמנות במסעדות הקרובות למקום העבודה ואחורות ערב מהירות ולא מתוכננות הפכו לנורמה בגלל אילוצי זמן. ארוחות אלו היו בדרך כלל עשירות בשומנים לא בריאים, פחמימות מזוקקות וסוכרים מוספים.

בנוסף להרגלי התזונה שלה, ניתן להגיד ששרה חיה בלחץ. עמידה בזמנים, ניהול מטלות הבית וטיפול בצרכי המשפחה הותירו אותה המומה. כתוצאה מכך פנתה שרה לאכילה רגשית כמנגנון התמודדות. חטיפים ומזונות מנחמים העניקו תחושה זמנית של הקלה וסיפוק.

הרגלי השתיה של שרה היו בעיקר משקאות עם קפאין וסוכר (בעיקר קפה וקולה).

במהלך השנים, בחירות התזונה והרגלי אורח החיים הללו גבו מחיר מבריאותה. בשילוב עם חוסר בפעילות גופנית סדירה, זה הוביל לעלייה במשקל והעלה בהדרגה את רמות הסוכר בדמה, ודחף אותה לטווח הטרום-סוכרתי.

ההשפעה על בריאותה

ארוחות עתירות קלוריות, דלות בחומרים מזינים ואורח החיים הבלתי פעיל של שרה תרמו לאבחון טרום הסוכרת שלה. עודף המשקל ובחירות תזונתיות לקויות גרמו לתנגודת לאינסולין, כאשר תאי גופה כבר לא הגיבו ביעילות לאינסולין. משמעות הדבר היא שרמות הסוכר בדם היו גבוהות מהרגיל, אך עדיין לא ברמת סוכרת.

המסע לשינוי

התאמות תזונתיות: סוניה הולצר הדריכה את שרה לקראת תזונה מאוזנת ומזינה ששמה דגש על דגנים מלאים, חלבונים רזים ושפע של פירות וירקות צבעוניים. היא חינכה את שרה על החשיבות של שליטה במנות ואכילה מודעת, ועזרה לה לבחור מזון בריא יותר.

שינויים באורח החיים: בנוסף לשינויים בתזונה, שרה שילבה פעילות גופנית קבועה בשגרה. בעקבות עומס העבודה של שרה וחוסר הזמן להירשם לחדר כושר, המלצתי לה להתחיל לספור צעדים כאשר היעד היומי שלה הוא 10,000 צעדים – בעזרת שעון כושר ששרה רכשה הספירה הייתה קלה וכל הנתונים נרשמו.

ניטור ותמיכה: במהלך המסע שלה, שרה עשתה צ'ק-אין קבוע עם סוניה כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלה ולבצע התאמות נדרשות לתוכנית שלה. סוניה סיפקה תמיכה בהודעות ווצאפ בין הפגישות, התמודדה עם כל האתגרים וחגגה כל אבן דרך בדרך.

הליכה לאחר הריון

התוצאות

המחויבות של שרה וההנחיות המומחיות של סוניה הניבו תוצאות יוצאות דופן:

  • שיפור ברמות הסוכר בדם: בדיקות המעקב של שרה הראו שיפור משמעותי ברמות הסוכר בדמה. מחלת הטרום-סוכרת שלה הייתה כעת תחת שליטה.
  • ניהול משקל: שרה השיגה משקל בריא באמצעות שינויים באורח החיים שלה, אשר מילאו תפקיד מכריע בהצלחתה.
  • בטחון מחודש: המסע של שרה לא היה רק ​​על בריאות גופנית אלא גם על אמון מחודש ביכולתה לעשות שינויים חיוביים ומתמשכים לרווחתה.

טרום סוכרת הינו מצב הפיך – בעזרת ליווי מקצועי ניתן לשפר את המדדים!

הודות לליווי המקצועי של סוניה הולצר, דיאטנית קלינית, בריאותה של שרה עברה מהפך מדהים. באמצעות גישה מותאמת שהתמקדה בתזונה מאוזנת, אכילה מודעת ופעילות גופנית סדירה, תוצאות בדיקות הדם של שרה משקפות כעת קריאות מאוזנות ובריאות. רמות הסוכר בדם נמצאות בטווח התקין, והיא הצליחה להפוך את מצבה הטרום-סוכרתי. מסע זה ממחיש את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות להנחיות מומחים ושינויים ייעודיים באורח החיים על הבריאות והרווחה של האדם, ומעצים אנשים כמו שרה להשתלט על בריאותם ולשגשג.

שאלות / תשובות בנושא אבחון טרום סוכרת

טרום סוכרת הוא מצב מטבולי המשמש כקריאת השכמה. זה מתרחש כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל אך אינן גבוהות מספיק כדי להיות מסווגות כסוכרת מסוג 2. יש לראות בזה תמרור אזהרה מגופך, שקורא לך לבצע שינויים חיוביים לפני שהמצב יסלים.
כאשר אלכס ביקר לראשונה במרפאתי, דנו בהיסטוריה הרפואית שלו, בהרגלי אורח החיים והעדפות התזונה שלו. יחד, יצרנו תוכנית מותאמת אישית לטיפול במצבו הטרום-סוכרתי. הנה הצצה לשינויים שהוא אימץ במסע שלו להתגברות על טרום סוכרת.
אם אתם חושדים שאולי יש לכם טרום סוכרת או שיש לך גורמי סיכון, בדיקות אבחון יכולות לספק בהירות. בדיקת A1c מודדת את רמות הסוכר הממוצעות בדם במהלך החודשים האחרונים, בדיקת הגלוקוז בפלסמה בצום בודקת את רמת הסוכר בדם לאחר צום בן לילה, ובדיקת סבילות לגלוקוז דרך הפה מעריכה את תגובת הגוף שלך למשקה עשיר בגלוקוז.
תוכן עניינים
קראו עוד בנושא
צרו קשר עם סוניה הולצר

לקביעת פגישה וקבלת פרטים נוספים אתם מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור אליכם בהקדם האפשרי.